TerugKijkTV op 2014 (1) : Netflix toch niet zo’n aardverschuiving ?

2 Jan

Waarom achterblijven in de jaaroverzichten hype en waarom heb ik mijn blog zolang verwaarloosd ? Die 2 vragen aan mezelf leidden tot een paar korte stukjes terugkijken op wat gebeurde in het Vlaamse media en telco landschap in 2014. Wat viel mij op van over de Zwitserse Alpen ?netflix

Deel 1 : het evenement van het jaar, en nu ook product van het jaar, was zeker de lang aangekondigde en door de actieve internet community lang verwachte lancering van Netflix in België. Die zou het Vlaamse medialandschap op zijn kop gaan zetten. Wat is daar tot nu toe van aan ?

Het loopt blijkbaar zo’n vaart niet

Het is uiteraard nog vroeg dag amper vier maanden na lancering maar een en ander lijkt erop te wijzen dat het allemaal nogal meevalt. Belgacom en Telenet wijzen ongeveer 10% van het peaktime internetverkeer toe aan Netflix; niet veel maar ook niet weinig. Nog geen „disruptie“, om dé term van 2014 maar eens te gebruiken.

Broadbandtvnews rapporteerde 30.000 betalende klanten eind sept. 14 vlak na de lancering. Dit is een weinig betrouwbaar en te vroeg cijfer, maar het lijkt toch wel wat onder de verwachtingen en dat geldt voor bijna alle landen waarin Netflix lanceerde in sept 2014. Hier in Zwitserland, wat kleiner dan België, worden slechts 25.000 betalende abonnees geschat. Het lijkt erop dat de voorspellingen, – inclusief mijn eigen regel van drie toepassing (zie een eerder artikel op deze blog) -, voorlopig niet uitkomen. Zal Netflix aan de onderkant van de inschattingen van iMinds uitkomen ? Zelfs Dominique Deckmyn, toch een early lover, vindt in De Standaard dat het allemaal niet zo’n vaart loopt.

Dat van die kabel “cutten”, vergeet dat maar

Netflix wordt zeer dikwijls in één adem genoemd met de “cut the cable” kreet, dat staat blijkbaar goed in krantenartikels. Netflix is het antwoord op die vermaledijde kabel (coax of koper). Dat klinkt me altijd gek in de oren, want om van Netflix te genieten heb je net een dikke kabel in je huis nodig, van Belgacom, Telenet, of iemand anders, met een stevig breedband abonnement.Cutting-Cable

In de VS is er inderdaad een minderheid die zijn dure televisieabonnement opzegt en alleen nog via het internet (Netflix, aangevuld met Hulu of andere online diensten – zie de GigaOM artikels over cordcutters) kijkt. Een Amerikaans gezin kan daar toch wel een flinke besparing mee doen op het kabelTV abonnement (>$ 500, 3 tot 5 keer meer dan in Vlaanderen) en eventuele betaalzenderpaketten, heeft de beschikking over een zeer breed gratis online aanbod (zie Hulu) én daarnaast de algemene free to air zenders, die gratis te ontvangen zijn via antenne. Dit laatste is het geval voor de meeste lokale zenders in de meeste Europese landen overigens, behalve in België. De kabel knippen in Vlaanderen betekent onherroepelijk verstoken blijven van de meeste Vlaamse televisie content. Want het aanbod van Netflix is OK als je van Amerikaanse series en films houdt, maar daar houdt het dan ook op.

De iMinds studie zei het al : Netflix is een mooie (en relatief goedkope) aanvulling op het bestaande basis tv abonnement (net zoals andere betaalzenders en –diensten).

Een betaaltelevisie service, anders verpakt en anders geleverd

Netflix geeft zelf toe de nieuwe HBO te willen zijn, de wereldleider in premium (fictie) betaaltelevisie. Het was baanbrekend toen het de videoverhuur in de US van de kaart veegde en voor het eerst op grote schaal (en tegen eenpay-tv lage prijs) een abonnementsformule op video on demand lanceerde, maar ondertussen is het een betaaltelevisie service geworden, die ook eigen fictie produceert om haar klanten blijvend aan zich te binden. Initieel werd de service anders aan huis geleverd, “over-the-top” rechtstreeks aan de eindverbruiker via het internet, maar ondertussen heeft Netflix zowat overal deals met de grote TV distributeurs (zie Proximus). Kortom recht toe rechtaan concurrentie met Prime, Rex en Rio, BeTV, HBO en andere Sky’s.

De grote baanbrekende innovaties van Netflix situeren zich vooral in het verleden. Vandaag gaat het om schaalvergroting om zoveel mogelijk klanten te binden aan lage prijzen om dan zachtjesaan de prijzen te laten stijgen om verdere financiële groei te genereren, iets waar ze overigens in 2014 reeds mee begonnen zijn.

Mijn besluit en open vragen

Ik voel in alle nieuwe Netflix landen hetzelfde. Na zo’n lange hype had iedereen er meer van verwacht en Netflix heeft de grootste innovaties achter zich. Vandaar dat ik verwonderd was over de verkiezing van Netflix tot product van het jaar.

Ik bewonder Netflix voor de fundamentele innovaties uit het verleden. Vandaag is het een zeer goede, laag geprijsde betaal televisie service, die een mooie aanvulling biedt op de bestaande televisie abonnementen.   De service zal zijn plaats zeker veroveren in lijn met de iMinds voorspellingen. Maar de service zal ook vervellen tot een “traditionele” service zonder het vrijbuitersimago; dat is al gestart.

Wat de meer fundamentele impact betreft, blijf ik met vragen zitten. Zelfs in de US is er weinig geïntegreerd onderzoek naar de impact op kijk tijd en verschuiving van eyeballs van advertentie-gefinancierde traditionele zenders naar Netflix. Wat doet Netflix samen met alle andere vormen van uitgesteld en anders kijken met de eyeballs voor tv reclame ? Vooral rond Amerikaanse series.

Stof voor meer artikels, blogs en andere overpeinzingen.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: