Zomaar een voorspelling van de Netflix penetratie binnen 24 maanden

3 Aug
Met de aankondiging van de lancering van Netflix in zes Europese landen, waaronder België, in september heeft Netflix haast een industrie weggeveegd, namelijk die van alle media goeroe’s en consultants die voorspelden wanneer Netflix zou lanceren en zich daar lieten voor betalen. Ze moeten hun horizon verleggen naar het berekenen van de impact van deze lancering. netflix
 
 Pech, want Netflix heeft tijdens de laatste aankondiging van haar kwartaalresultaten toch wel heel wat gegevens vrijgeven die toelaten met wat GBV (1) voorspellingen te maken. Ik kon het niet laten om wat te freewheelen met die gegevens en ze hier te delen. Te beschouwen als hardop nadenken voor de fun, zonder meer. Commentaren, bedenkingen en vooral bijkomende info zijn meer dan welkom.

De basisgegevens

Tijdens de kwartaalpresentatie werd het aantal betalende abonnees per land vrijgegeven (bron : http://www.broadbandtvnews.com/2014/07/24/counting-netflix-by-country/). Daarbij interesseren ons uiteraard de Europese landen die ons zijn voorgegaan.

 In de tabel hieronder vindt u een extract van de data, met als referentie de lanceerdatum van Netflix in dat territorium. Ik heb de bevolkingsgegevens per land weergegeven als referentie. Gemakkelijkheidshalve, vanwege voor iedereen beschikbaar en vergelijkbaar over de landen heen, van Wikipedia genomen. Het aantal huishoudens zou correcter zijn of het aantal tv huishoudens, maar die gegevens zijn niet voor alle landen beschikbaar of vergelijkbaar. De penetratie is dus weinig zeggend en dient alleen rekendoeleinden.

 Abonnees Netflix Q2 2014

In de Nordics heeft Netflix duidelijk potten gebroken, vooral in Zweden. Ondanks de stevige concurrentie van Sky en Amazon doen ze het ook goed in de UK. Netflix heeft op 9 maanden tijd 600.000 Nederlandse gezinnen overtuigd een abonnement te nemen.

 Alles bij elkaar komt Netflix gemiddeld in Europa tot een “penetratie” van 6,7% op de bevolking. Wat nu als … ?

Gecombineerd met de regel van 3

De meest evidente voorspelling is deze 6,7% los te laten op de bevolkingscijfers van de volgende lanceerlanden. En dan gaat mijn aandacht in de eerste plaats uit naar België en Zwitserland.

Netflix simulatie abonnees na 24 m. obv Europese gemiddelde

 Als België staat voor het Europese gemiddelde, dan zou op een goede twee jaar tijd, Netflix wel eens een goede 700.000 abonnees kunnen maken. In Zwitserland, mijn tweede thuis, een goede 500.000.

Frankrijk zou snel op het niveau van de UK kunnen komen, Duitsland zou hun grootste Europese markt kunnen worden.

 

“Jamaar, zo een vaart zal het in België wel niet lopen”

Ja, inderdaad, er zijn heel wat argumenten te vinden om deze cijfers te “downplayen”. In Vlaanderen heeft Telenet als grootste speler een zeer rijk en nog relatief goedkoop Rio product gelanceerd en ook de onderkant van de markt is afgedekt met Rio. Er zal minder behoefte bestaan. Franstalig België is misschien wat kwetsbaarder met een relatief duurder en armer BeTV product. Bovendien zal het Netflix product in België in niks vergelijkbaar zijn met het US Netflix product (lees content armer), dus het zal allemaal nog wel meevallen.

Driewerf helaas, dat soort argumenten werden in de andere markten ook reeds gebruikt. Het Nederlandse Netflix aanbod blaast je niet omver, en toch halen ze op 9 maanden tijd 600.000 abonnees. Film1 en vooral ook het alom geprezen HBO zijn aanwezig, je zou denken dat toch heel wat is afgedekt. In de UK is de concurrentie zowaar nog moordender, met Sky en Amazon. De cijfers liggen relatief een beetje lager dan in de Nordics, maar daar zit de lagere breedbandpenetratie in de UK voor heel wat tussen, lijkt me.

Kortom, waarom zouden ze die abonnee aantallen niet halen ?

 

En Zwitserland dan ?

Ik ben toch geneigd om het Zwitserse cijfer lager in te schatten. Ze missen al een aanbod voor ongeveer 15% van de bevolking (Italiaanstalig) en de vele buitenlanders hebben al een VPN oplossing en kijken de US versie. Het free to air aanbod aan zenders is ongelofelijk sterk, ook in films en US series, en het land heeft absoluut geen pay TV cultuur (penetratie rond de 3%). Bovendien is Zwitserland maar een aanhangsel van waar het echt om gaat, de twee belangrijkste Europese markten Duitsland en Frankrijk. De 500.000 zijn allicht overdreven maar dat ze andere premium pay initiatieven gaan overstijgen, daar bestaat weinig twijfel over denk ik.

En Duitsland en Frankrijk ?

Ondanks de opgelegde beperkingen in Frankrijk zie ik geen reden waarom het cijfer niet gehaald zou kunnen worden, behalve de kwaliteit van de Franse breedbandverbindingen misschien. Over Duitsland twijfel ik meer. Er zijn al grote spelers aanwezig en de sterkste is ProsiebenSat1 dochter Maxdome. Weinig spelers zijn echt groot, Sky zal van zich afbijten en Netflix zal het contentaanbod van Maxdome niet kunnen matchen. Het land heeft zich niet direct als de attractiefste pay tv markt getoond. Misschien zorgt de komst van Netflix voor een nieuwe dynamiek, maar het zou me toch verbazen mocht Netflix DE de cijfers van UK kunnen matchen.

The bets are out.

 

Leuk toch om dit soort oefeningen te maken? Zo komt de regel van drie ook nog eens van pas ;-).

 Commentaar, bijkomende info en andere kristallen bol voorspellingen welkom.

 For the record : dit zijn persoonlijke bedenkingen in eigen naam. Freewheelen in de vrije tijd.

(1) Gewoon “Gezond Boeren Verstand”

Advertenties

5 Reacties to “Zomaar een voorspelling van de Netflix penetratie binnen 24 maanden”

  1. Koen 04/08/2014 bij 08:15 #

    Mooie voorspelling. Veel zal afhangen van de content. Zit er veel lokale content in het aanbod in andere landen? Of is dat in andere landen niet zo belangrijk als in België?

    • bennyblogt 04/08/2014 bij 13:02 #

      Local content is overal king. Netflix heeft als target 15% local content (maar dat wordt breed geinterpreteerd) in elke niet US markt. Het grote verschile (zie NL) zit overigens in de US content, die in sommige markten heel wat minder breed en diep is dan in de US. Nederland is wellicht het beste voorbeeld, dat aanbod is veel smaller dan in de US, met een relatief beperkt lokaal aanbod, en toch halen ze 600.000 abonnees.

  2. Rausch Dorien 12/08/2014 bij 15:56 #

    425k in Vlaanderen, no way! 😉

  3. FrankNe 28/08/2014 bij 15:20 #

    Dat kleine 0.5 miljoen dat gaat misschien wel het cijfer zijn waar ze ons mee om de oren gaan slaan 2 à 3 maand na lancering, maar als (als !?) we ooit eens “echte” cijfers gaan krijgen van betalende abo’s, dan denk ik niet dat je aan de helft gaat komen eind 2015 Benny (als ze dan nog bestaan ;^)

Trackbacks/Pingbacks

  1. TerugKijkTV op 2014 (1) : Netflix toch niet zo’n aardverschuiving ? | Benny Salaets blogt - 02/01/2015

    […] Het lijkt erop dat de voorspellingen, – inclusief mijn eigen regel van drie toepassing (zie een eerder artikel op deze blog) -, voorlopig niet uitkomen. Zal Netflix aan de onderkant van de inschattingen van iMinds uitkomen […]

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: