FTVAD Forum : second screen apps, een poging tot definitie

9 Dec

Op het Future of TV Advertising Forum vorige week probeerde Nigel Walley (Decipher) op zijn directe en cassante manier als altijd de Babylonische spraakverwarringen te doorbreken als het over “second screen apps” gaat. “Time for some definitions”  En dat vond ik bijzonder nuttig, vandaar dat ik volgende schema graag deel.  Het kan heel wat discussies rond second screen apps structureren.

De opdeling is niet onlogisch :

  • Is het doel van de app gericht op de content (de consumptie of de verrijking ervan) of eerder op het beheren of ontdekken van programma’s (control) ?
  • Wordt de app gebruikt voor TV of ergens anders ?

Picture3

Elk type app heeft zijn eigenheid en in elk kwadrant is er een speler in het ecosysteem die de overhand lijkt te hebben.

  1. Content interaction apps :
    1. de typische 2nd screen apps die bij een programma horen en verdere interactie met het programma toelaten – typsich synchroon met de programmatie
    2. sterk aan programma’s verbonden, dus typisch is dit het terrein van de zenders (hoewel Zeebox laatst op X-factor een synschrone app heeft gelanceerd los van de programmamakers)
    3. slechts de grote programma’s krijgen zulke interactie mee
    4. Twitter en Facebook nemen deze functionaliteit voor een stuk over
  2. Remote consumption apps :
    1. deze apps geven toegang tot de programma’s, live of in uitgesteld relais, niet voor het tv-toestel
    2. voorbeelden : Yelo, Sky GO, BBC iPLayer, …
    3. Operatoren hebben hier een stuk voorsprong, vooral naar de toekomst door hun mogelijkheden om te personaliseren en de quality of service te garanderen
  3. Remote control apps
    1. De apps die toelaten het tweede scherm te gebruiken als remote control of als EPG
    2. Zie de Sky app, de UPC Horizon app
  4. Remote management apps
    1. Apps die toelaten de digicorder op afstand te bedienen of beheren; of gewoon de TV avond voor te bereiden

Op zich een redelijk eenvoudig schema, maar het laat wel toe discussies over second screen apps te structureren.  Niet onbelangrijk, dat hebben we intern bij Telenet ook regelmatig meegemaakt in het kader van discussies over Yelo functionaliteiten en waar ze thuis hoorden.

PS. Het duurt me even om mijn notities te verwerken van het Future of TV Advertising Forum.  Geduld 😉

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: