Voorbeelden en cases van op het FTVAD Forum

3 Dec

Alvast een overzichtje van enkele interessante cases die ik noteerde op het Future of TV Advertising Forum in London : de Honda jazz campagne, nieuwe advertising methodes van ITV, en wat de nieuwe spelers zoals Shazam en Twitter doen.

Honda Jazz

Een al wat oudere campagne die de kracht van een geïntegreerde second screen app illustreerde.  Een perfecte fit met de campagne doelstellingen, Honda positioneren als een innovatief merk, bij een jongere doelgroep.

De campagne noemde “This Unpredictable Life” om de nieuwe Honda Jazz te lanceren.  Daarbij hoorde een iPhone app die letterlijk toeliet content uit de ad te “grijpen”.  Wanneer de app het geluid van de advertentie herkent, toont hij de characters uit de advertentie die zo kunnen verzameld worden en waar daarna apart me kan geïnterageerd worden. De totale tijd van interactie tussen doelgroep en merk loopt op die manier sterk op, met de bedoelde connotaties.

Zoals gezegd al wat ouder (sorry als je ‘m al gezien hebt), maar ik vond het een sterke executie. Het is een beetje gimmicky, maar de story blijft overeind, ook voor wie niet interageert (de meerderheid !).

Ik weet niet of het voor iedereen lukt, maar download de app hier bekijk de TV ad hier.

Iedereen leek het er over eens dat dit soort synchrone 2nd screen apps niet de massa vertegenwoordigen van de toekomst van televisie reclame.  Niet iedereen wil/zal interageren, het aantal apps en advertenties zal altijd beperkt blijven.  Het is wel een nuttige manier om het gebrek aan aandacht door het multitasken met andere devices voor TV te compenseren.

ITV

JonBlock_ftvads

Jon Block van IT gaf ons een inzicht in een aantal van de nieuwe technieken die zij inzetten voor adverteerders op de ITV player (catchup VOD) enerzijds en anderzijds met second screen apps, al of niet gesynchroniseerd met het programma.

Op de ITV Player

  • Rich media overlays op pre-, post- of midrolls, binnen de player, waarbij interactiviteit mogelijk is.  Getoonde voorbeelden waren onder andere de lanceringsads van de film The Hobbit, met links binnen de player naar langere trailers, tot zelfs direct tickets bestellen, alles zonder de player en de ITV omgeving te verlaten. Deze tests tonen duidelijk een hoger engagement van de kijker aan, met gemiddeld meer dan 7% interacties.
  • Ad Play is voor mij één van de ontdekkingen.  Bijzonder grappig.  Voor de pre-roll start wordt de kijker opgeroepen een multiple choice vraag, gerelateerd aan het merk, op te lossen.  Als de kijker de vraag juist heeft, wordt de advertentie geskipped. De kijker wordt aan het werk gezet om te kunnen skippen, maar krijgt toch brandvalue mee.  Het was nieuw dus zonder veel resultaten beschikbaar nu, maar bijzonder creatief denken toch.
  • Ad save was nog in trial; deze extra functie in de player laat de gebruiker toe de advertentie te bewaren voor later. Wat de gesmaakte quote opleverde “Interaction without interruption!” Roll-out de komende maanden.

2nd screen synchronised apps

Jon toonde twee apps die belangrijk waren voor advertentie doeleinden.  De X-factor app was volledig gesynchroniseerd met het programma en gaf niet alleen toegang tot extra clips, maar liet ook toe dat het publiek virtueel mee klapte of jouwde. De resultaten hiervan werden meegenomen in het programma. Tijdens de ad break, nam de hoofdsponsor (Rimmel), gesynchroniseerd met zijn spot, ook de app over met extra’s en de mogelijkheid tot interageren.

Een andere app betrof een toepassing met Shazam (zie onder) waarbij de muziek van een advertentie onmiddellijk beschikbaar werd gesteld voor download, samen met andere interacties.

New kids on the block : Shazam en Twitter

Twitter-LogoHet simpele feit dat Twitter een “Head of TV partnerships”, Dan Biddle, in dienst heeft, zegt reeds genoeg. Twitter positioneert zich net als Shazam als een algemeen platform dat als synchroon interactie platform tussen TV kijkers en merken kan nestelen.  Het ging er bijzonder rustig aan toe tijdens de debatten en de partnerships gedachte met de zenders werd steeds gepredikt en nooit publiek in vraag gesteld, maar ik kon de vraagtekens toch niet wegdenken. 40% van het peak traffic van Twitter is televisie en als hashtags on air genoemd worden zorgt dat voor onwaarcshijnlijke pieken.  ITV zet overigens tijdens X-Factor celebrities in die meetweeten, wat voor zeer veel extra reacties en retweets zorgt. Er werden zelfs US voorbeelden getoond waarbij een televisieprogramma een live poll deed met twee verschillende hashtags voor de antwoorden.  Gebruik van bestaande platformen om het engagement te verhogen heet dat.

Het meest tot de verbeelding sprekende voorbeeld moet ik uitzoeken.  Voor de #youdrive campagne van Mercedes, bepaalde het twitter gedrag de uitkomst van een (lange) commercial.  Zag er geweldig uit (maar ik moet nog wat meer details zoeken).

Shazam-logo1346929059Shazam kwam met de melding dat 1/3 van de advertenties tijdens de voorbije Superbowl “shazamable” waren en dus enige vorm van Shazam interactie hadden.  De applicatie biedt heel wat basic interactie mogelijkheden, meer dan ik me tot nu toe kon voorstellen en heeft alles om een deel van de synchrone advertentie apps naar zich toe te trekken. Het is gestandardiseerd, heeft schaal (250 miljoen gebruikers en 2 miljoen extra per week) en laat een basisinteractie toe. Shazam zegt zelf een brug te bouwen tussen mobiele devices en TV advertising.

Advertenties
%d bloggers liken dit: