KBS

28 Mrt

KBS is een van de publieke omroepen in Zuid-Korea, niet alleen verantwoordelijk voor twee zenders, maar ook voor de ondersteuning van regionale omroepen en het uitbouwen van de platformen (o.a. een gratis free-to-air DTT platform met 20 zenders).

Kbs world is op satelliet beschikbaar in 41 landen. Deze publieke omroep wordt deels gefinancierd door kijk- en luistergeld (48%) en reclame.

Jin Kwon Kim, verantwoordelijke Future media strategy was wellicht een van de meest intelligente mensen die we spraken op deze toer, maar de Engelse taal was een zwaar probleem voor hem. Spijtig, want hier zat zeer veel leermateriaal in. Ik probeer hier weer te geven wat ik heb opgepikt. Ik nodig mijn reiscollega’s van harte uit om te corrigeren en/of aan te vullen via comments.

Wat duidelijk is: deze publieke omroep is zeer actief en wil/moet vanuit haar opdracht actief zijn op elk platform, elk scherm. Daartoe bouwen ze eigen platformen, zoveel mogelijk met open standaarden.

Een overzicht van de getoonde ontwikkelingen:

  • Een smart tv portaal met geïntegreerde video op aanvraag (800 kbps)
  • Real time surveys en polls via smartphone apps
  • Smart books: ze wilden (gratis) e-books uitgeven op tablets, maar hebben last gehad om dit business model voor bij Apple en zijn iTunes store te krijgen.
  • Smart radio: online radio op alle platformen; er wordt gewerkt aan lokale ad insertion
  • Nieuws apps op verschillende platformen
  • Een catchup service op tablets
  • Programmagebonden apps met social media integratie

De belangrijkste nieuwigheid was echter de TV Scanner, een toepassing vandaag alleen online beschikbaar (mobiel en tablet op roadmap) die toelaat fragmenten van programma’s met vrienden te delen.

Een online applicatie stockeert regelmatig iframes van lopende programma’s (met een zekere geschiedenis) in de vorm van een thumbnail. Als je dit fragment van vijf minuten wil delen, kan je dat via twitter, facebook of mail. Je vrienden krijgen een link, een klik geeft hen exact dat fragment. Hierbij worden alleen metadata uitgewisseld (welk programma en welk tijdsframe). Het is de uiteindelijke bedoeling dat vrienden dit fragment met je commentaar op elk scherm kunnen bekijken. De service werd pas een maand geleden gelanceerd, dus het is nog wat vroeg voor een evaluatie, maar dit klinkt veelbelovend. Uiteraard is de applicatie voorzien van ad insertion, wat monetiseren mogelijk maakt. Bovendien is er in een latere fase de integratie van een link naar het volledige (betalende) programma voorzien.  Voorlopig niet mogelijk voor internationale programma’s, maar dat is geen verrassing. Weerom een voorbeeld van een beperkt gratis aanbod en een betalend VOD aanbod ernaast.

Jin (of is het Kim?) fulmineerde omstandig tegen de Samsungs en andere apparatenbouwers.  Deze apparaten en hun portals zijn niet meer neutraal. KBS is in die portalen enzovoort moeilijker te vinden en dat kan niet. De fabrikanten nemen de controle over van de consumenetnervaring en dat is voor de zendermerken een onprettig gevoel en zeker voor die met een publieke opdracht. Met andere woorden, dezelfde commentaar die Telenet ook wel eens krijgt, met dat verschil dat het hier gaat om internationale spelers, waarop geen druk kan gezet worden over de positie op de epg of portal. Ik had ook de indruk dat de kritiek ook ingegeven was door het feit dat de programma’s an sich ook niet waanzinnig populair waren en daardoor KBS in zijn opdracht nog verder in verdrukking dreigt te geraken.

Het ging overigens niet alleen over de publieke opdracht maar ook over zijn financieringsmodel via reclame en andere middelen. Een opportuniteit tot interactie opgeven is een business opportuniteit opgeven.

Een zeer boeiende presentatie met andere woorden, die voor heel wat discussie onder de deelnemers zorgde, wat op zich ook zeer verrijkend was. Wij hopen nog wat meer te weten te komen met gerichte vragen over de mail, maar dit was nu al een zeer relevant voorbeeld in een andere context.

 www.kbs.co.kr

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: