CJ Entertainment & Media: ook de grote spelers hebben nog geen financieel sluitende multiscreen strategie

27 Mrt

De CJ groep

CJ is nog zo’n Koreaans megaconcern (>20 miljard USD omzet en initieel gesticht door de stichter van Samsung), actief in bakkerijen, biopharma, golfbanen, logistiek,… .

Vorig jaar brachten ze hun 6 entertainment en mediabedrijven samen in een groep, CJ Entertainment & Media, goed voor een omzet van bijna een miljard euro, en actief in :

  • Online gaming met wereldwijd 33 miljoen online gebruikers (o.a.Magumagu)
  • Filmproductie : absolute lokale (en zelfs regionale) leider met 300 films per jaar en ook nog eens internationale coproducties met Hollywood majors
  • Muziek : concertpromotoren en voornaamste uitdragers van de K-pop (Koreaanse popmuziek), in gans Azie razend populair
  • Media :
    • Televisiekanalen (18), waaronder Mnet het K-pop muziekkanaal (ook internationaal), en JV’s met Fox
    • Hypermoderne cinema complexen (we werden vergast op een 4D demo, inclusief bewegende stoelen, wind,…)
    • Een quadplay kabelbedrij CJ Hellovision, met de bedoeling eind dit jaar 1 Gbps te leveren als breedband speed (vandaag 200 Mbps).

De groep presenteert zich als een “global company”, ze willen wereldwijd meetellen, in de eerste plaats in de popcultuur. Dat was in meer Koreaanse bedrijven die we bezochten te merken. De Koreanen richten zich duidelijk op de wereld, in de eerste plaats Azie, maar ook de US.  Europa hoort blijkbaar nog niet tot de wereld, “cause it’s so sophisticated”.  We tellen duidelijk niet echt mee.

Dat had als nadeel dat we ontvangen werden door de internationale business unit, die logischerwijze een wat andere insteek had en sommige vragen niet kon oplossen. We zullen zeker opvolgen maar wat we te zien kregen was hoogst indrukwekkend.

De zenders

De groep telt 18 zenders, met TVN en Mnet als de belangrijkste, een jointventure met Fox rond National Geographic en premium film betaalkanalen. De portfolio bestrijkt alle genres en doelgroepen en wordt voor 58% uit reclame gefinancierd.

TVN
TVN is een algemene brede publiekszender (ook beschikbaar in Hongkong en andere landen) met 100% eigen productie en 83% bereik in Korea. Het Koreaanse drama is populair in heel Azie.

Mnet 

Mnet is hun music entertainment brand, met K-pop als speerpunt. Ze hebben hun eigen awards, worden verspreid in menige Aziatische landen, en ook in de US. Mnet mag de Aziatische MTV genoemd worden.

Multiscreen strategie : ja, maar nog geen solide business model

Zij proberen op alle platformen aanwezig te zijn in alle landen en creëerden ondertussen via een van hun vele zusterbedrijven hun eigen Hulu, het online en mobiel VOD platform Tving (en hier) met korte clips.  Uiteraard bestaan hier verschillende versies van online, mobiel web, mobiele apps en smarttv apps.

Tving air  is de variant waar ook betalende longform content online kan gestreamd worden. The Voice of Korea bijvoorbeeld : korte clips op Tving en Tving Air, de volledige episodes tegen betaling op Tving Air (omgerekend €0,50). Het Tvingair platform zou ook als third party white label solution beschikbaar zijn. Oudere episodes van The Voice waren dan weer gratis integraal terug te vinden op Youtube.

Ook zij hebben de antwoorden op het rendabel maken van een multiscreen strategie nog niet, dat geven ze openlijk toe. Het online verhaal is nog geen moneymaker, maar in tegenstelling tot TVB werpen zij wel een paywall op en leunen ze daarmee korter aan bij ons Vlaamse model. De juiste gesprekspartners zaten niet rond de tafel om dieper te gaan, maar hier gaan we zeker op verder.


Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: