Samsung, de echte gigant op zoek naar convergentie

26 Mrt

Samsung, onze volgende stop, is een megabedrijf. Het imposante hoofdkantoor heeft een eigen shopping en entertainment center met tientallen winkeltjes, een saunacomplex en een rijk scala aan restaurants. Geen klein bier, want daarnaast zijn er nog vele andere vestigingen in allerlei industrieën. Echt typisch Koreaans overigens, die grote groepen die in vele diverse sectoren actief zijn.

We werden ontvangen door Greg Hold, de directeur van de Product Convergence Group. Het feit dat deze groep als een aparte product unit enkele jaren geleden werd opgericht op zich is al een belangrijk statement van hun strategie. Greg leidde ons door de Samsung convergentie strategie, die begon met apparaten met elkaar te laten praten, overging in een convergentie van apparaten en services en nu stilaan richting een echte cloud strategie evolueert.

Een convergentiestrategie

Voor Samsung bestaan er 5 consumentenbehoeften die door convergentie kunnen ingevuld worden :

  • Dingen makkelijker voor elkaar krijgen
  • In contact blijven met je dierbaren
  • Kennis vinden, hebben, delen en structureren
  • Het leven inspireren
  • Seamless entertainment

En elke productontwikkeling rond convergentie wordt afgemeten ten opzichte van de volgende “convergence values”

  • Informatie
    • Vergaren
    • Organiseren
    • Optimaliseren
  • Relaties
    • Onderhouden
    • Versterken
    • Uitbreiden
  • Entertainment
    • Consumeren
    • Spelen
    • Creëren

Elke ontwikkeling wordt aan de hand hiervan beschreven,  er worden duidelijke keuzes gemaakt en het product portfolio wordt aan de hand daarvan uitgebalanceerd. Een zeer mooi framework dat duidelijk maakt dat ze een strak plan hebben en ook stelselmatig uitvoeren (een algemene indruk die we steeds meer hebben op deze reis en nog meer in Korea).

Die ook wordt uitgevoerd

Tussen 2009 en 2011 zijn ze gestart met de introductie van “Allshare” waarbij ze vaste en mobiele devices met elkaar lieten communiceren, denk aan “3-screen play” (groot scherm, – de tv -, midscherm, – de tablet -, klein scherm, – de smartphone), wat vandaag wordt uitgebreid naar huishoudapparaten. Denk daarbij aan ontwikkelingen zoals

  • DLNA (protocol om video uit te wisselen tussen apparaten), easy network setup.
  • Doorgeven van een webpagina van een mobiel naar een tv, overgaan van een device naar een ander, …
  • Een “afstandsbediening” voor alle toestellen, ook wanneer je buitenshuis bent.

In 2012 werd de N-service gelanceerd, waarmee Samsung de volgende stap zette. Allshare werd verder verfijnd, werd opengemaakt voor niet Samsung apparaten. Naast de bestaande apps lanceert Samsung eigen apps maximaal aangepast aan de apparaten (chat, photo sharing, family story, een gesloten social network voor families.  Een open sdk voor alle Samsung apparaten is beschikbaar om de ontwikkeling van verdere diensten te stimuleren.

2013 en 2014 gaat de evolutie verder, meer convergentie services in de cloud, nog meer eigen diensten en een ecosysteem dat verder wordt geopend naar niet Samsung apparaten. Doel: to be convergence leader.

Greg geeft toe dat ze er nog niet zijn. Sommige productgroepen werken niet even goed mee en bijvoorbeeld sommige operating systemen zijn niet backwards compatibel (de tv toestellen van 2010 en 2011 bijvoorbeeld. Om apparaten te laten samenwerken zijn nog teveel software updates nodig. Het ontwikkelen van eigen diensten met een permanente relatie met de klant is bovendien iets nieuws waar ze nog veel moeten in leren. Maar ze maken veel progressie, dat is duidelijk.

Toch blijft Samsung in de eerste plaats een hardware producent, maar als daar een contenservice voor nodig is, dan doen ze dat. Ze willen meer zijn dan een boxshipper, net zoals wij meer willen zijn dan een pijp in het huis. De gemeenschappelijke grond vinden tussen hen en operatoren om samen te werken lijkt vooralsnog moeilijk, vooral door time-to-market en het feit dat zij globaal wereldwijd werken en operatoren versplinterd zijn. Wie weet komt het er nog van wanneer hun platformen helemaal open worden, dan kunnen wij onze service er op uitrollen. Dat zij zelf er ook nog niet helemaal klaar voor zijn om de televisie te laten convergeren met ander digitale apparaten en om de settopbox op te bergen, bewijst dat ze zelf settop box leverancier zijn (onder andere van de nieuwe Horizon box van onze UPC collega’s).

Maar het plan is duidelijk: alle apparaten digitaal met elkaar laten praten en de bovenvermelde services mogelijk maken, via diensten die geïntegreerd worden via het internet, via “de cloud”.

Samsung krijgt daarbij overigens dezelfde ongerustheid van de zenders over zich heen als wij. Dat bleek niet alleen in ons reisgezelschap, maar ook bij onze latere bezoeken aan zenders. Zij vrezen deze nieuwe gatekeeper, die hun positie verder kan bedreigen en het hen moeilijker maakt om hun zendermerk te positioneren. Net dat verwijt krijgen wij ook. “Weer een partij die de controle van de kijker overneemt”, klinkt het dan.

Vanuit operator perspectief blijf ik er van overtuigd dat er een gemeenschappelijk belang kan ontstaan tussen fabrikanten zoals Samsung en operatoren. Ze tonen dat nu reeds zachtjes aan met schuchtere stapjes (zie samenwerking Samsung met Belgacom, of Samsung convergentiedemo’s in de vestigingen van Bell in de US). Operatoren zijn gewoon om langlopende services te runnen. Voorwaarde daarvoor is een open en gestandaardiseerde software en een commerciële wil om samen te werken. Een nieuwe televisietoekomst op alle schermen zonder settop box komt dichtbij (maar we zijn er nog niet).

Het Samsung experience center : the future is now

En dan worden we losgelaten in het Samsung experience center en blijkt ongeveer alles waar we het op deze reis over gehad hebben commercieel gelanceerd te zijn. De toekomst lijkt al begonnen.

Elk oppervlak wordt een scherm, of beter is een scherm, en liefst nog een touch of aanraakscherm. Er staan verschillende opstellingen waarbij glas wordt ingezet als interactief scherm. Bekijk het filmpje van de interactieve koelkast voor retailomgevingen even (excuses voor de slechte kwaliteit).


Het doorzichtige glas kan dienen voor het vragen van meer product informatie of de promoties.  En zo staan er nog wat opstellingen. Deze schermen zijn uiteraard ook perfect geschikt voor video. Het Corning Glass filmpje wordt wel zeer reëel.

Collega Henk maakt hieronder een boodschappenlijstje op het schermpje aan de koelkast (uiteraard melk en uiteraard te versturen naar andere apparaten).

De schermen worden ook almaar dunner, 7 mm om precies te zijn (zie foto) en groter (een prachtig LED 75 inch scherm met een prachtige 3D en full HD beeldkwaliteit).

Het bedienen van je tv met spraak of gebaar, het in een bewegen “gooien” van een webpagina van je tablet naar een tv, een slimme zoekfunctie over al je geintegreerde diensten en al je geconnecteerde apparaten, een fitnessprogramma dat je met een webcam analyseert, je een oefen programma met geintegreerde video’s voorstelt,… het stond er allemaal …. te koop.

Met andere woorden, heel wat van Pushkar Sane’s toekomstvisie is voor Samsung binnen handbereik. Zij hebben ook het ongelofelijke voordeel dat zij zelf de fabrikant zijn van alle betrokken apparaten, op alle vlakken spelen ze mee. En ze hebben een plan …

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: