Op bezoek bij de Koreaanse elektronicagiganten

26 Mrt

Het LG Innovation Lab klonk veelbelovend, maar LG bleek een zeer gesloten bedrijf (onze Koreaanse gids mocht zelfs niet mee binnen). We kregen geen zicht op de toekomst van televisie maar wel een rondleiding in hun innovation lab. Heel interessant, maar niet hetgeen waar we voor kwamen.

Binnenin vonden we niet alleen een volledig nagebouwd huis, maar ook een winkel en zelfs een wagen met een groot 180 graden scherm en rijsimulator. Alles om met levensechte consumenten research te doen, via onder andere 140 observatiecamera’s. Consumenten worden hier geacht zich in te leven en worden daarbij voortdurend geobserveerd. Dit gebruiken ze om hun producten te (re)designen, gaande van de positionering van de ijskastdeur tot de spraakaansturingselectronica in wagens.

Het stereotype beeld van de Koreaanse ingenieur die in zijn labo de producten designt wordt hier radicaal weggeveegd. LG heeft een verdoorgedreven innovatie methodologie vertrekkende vanuit de consument, duidelijk geinspireerd op Apple en Google. En het zet daarvoor serieuze middelen in met dit megacomplex en real life labo, maar ook met technieken zoals eye-tracking en hersenscans (emoties meten). Ik heb hier overigens zeer veel echt mooie design gezien, ook daarin maken ze grote vooruitgang. Kortom, indrukwekkend en inspirerend. We moeten echt ook ons eigen kleine usability lab (de Telenet livingroom) meer gebruiken om onze producten te finetunen.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: