TVB, een dominante TV-speler en toch zeer innovatief

23 Mrt

Van een groep commerciële tv-zenders die een 85% marktaandeel op de thuismarkt heeft, verwacht je dat ze op haar lauweren rust en weinig aan innovatie toekomt. TVB bewijst het tegendeel in Hong Kong. De groep is groot in Hong Kong (18 zenders waarvan 10 pay tv) en heeft internationale satellietzenders, ook in Europa. De groep telt 4000 personeelsleden, waaronder 200 schrijnwerkers voor decorbouw, en produceert zo’n 20.000 uur originele productie per jaar. Vooral het Koreaanse drama is zeer populair bij Aziatische gemeenschappen. Een zeer charismatische en dynamische general manager (het leek Duco wel, maar dan kleiner) gaf ons een fascinerend zicht op de strategie van de groep.

Elk scherm van meer dan 3,5 inch is een TV
TVB wil met haar programma’s aanwezig zijn op elk scherm om ze maximaal met advertenties te exploiteren. Kannibalisatie is een vies woord waarvan hij niet wil horen. Elk scherm is een lid van de TVB-familie en vader zorgt voor elk kind. Die zorg kan aangepast zijn aan het kind, maar je moet als ouder je best doen voor elk kind.

Nog niet met financieel succes
Alle belangrijkste programma’s van de laatste zeven dagen zijn gratis beschikbaar, zowel online als mobiel. Daartoe werd een eigen platform gebouwd. Het mobiele platform is zeer relevant (50% van de mensen heeft een smartphone, 2/3 heeft een flat rate tariff plan en de dekking is goed) en deed na de lancering in december 2011 het totale aantal streams met 30% stijgen. We weten ondertussen dat daar de nodige infrastructurele en sociologische verklaringen voor zijn: de mobiele bandbreedte is er en mensen zijn veel uit (hun kleine) huis.

De business case klopt vandaag echter nog niet, vooral voor mobiel. Vandaag kost een mobiele stream 0,10 USD, en dat komt er met advertising nog niet uit. Die kosten zullen echter gauw zakken naar een paar cent en TVB wil die markt nu al pakken en maximaal aanwezig zijn op alle platformen. Het blijft dus een gok maar de strategie werd overtuigend gebracht en gezien de context lijkt een groot volume toch haalbaar.

Continu evolueren, een uitdaging – convergentie wordt divergentie
Wat ontwikkelingen betreft volgen ze duidelijk ons Yelo-model. De user experience en vooral de continue evolutie ervan is van vitaal belang, zowel online als mobiel. Je moet voortdurend de toepassingen laten evolueren en om de paar weken wijzigingen doorvoeren. Dat is TVB’s doel: “You have to move at internet speed.”

Die snelheid van ontwikkeling is niet de enige uitdaging, dat hebben wij zelf ondertussen ook door. Er is immers almaar meer divergentie: verschillende schermgroottes vragen verschillende interfaces, moeten draaien op verschillende operating systemen,… Een grote uitdaging in een omgeving waar nog geen geld verdiend wordt. Het is dus een geruststelling en evenzeer een zorg dat innovatie niet alleen voor ons maar ook voor TVB een uitdaging is. Het is wachten op standaarden.

In Hong Kong zal de smartphone winnen
Gezien de context geloven zij heel sterk dat de smartphone belangrijker zal zijn voor video, eerder dan de tablet. Een smartphone heb je immers altijd bij je. Onze ervaringen zijn anders (Yelo wordt vooral bekeken op tablet), maar wij zitten ook niet de hele dag op straat en hebben niet dezelfde mobiele infrastructuur.

Mobiele apparaten (het zogenaamde second screen, wat hier nergens die naam krijgt) zijn dan ook het meest aangewezen om te interageren met anderen rond content. Voor interacties rond programma’s zoals stemmen hebben ze een app gelanceerd en wordt geen sms meer gebruikt. Ook om de sociale interactie rond series te stimuleren bouwden ze een fantastische app. De app bevat de beste en meest cruciale scènes van een lopende aflevering. Die staan klaar onder zwart/wit thumbnails, die veranderen van kleur als de scène gepasseerd is en kunnen dan gedeeld worden via sociale media. Dit is zeer makkelijk voor gebruikers, zorgt voor veel (vooral mobiel) rumoer rond de programma’s en biedt advertising mogelijkheden.

Behandel piraten als concurrenten, doe het beter
Piraterij is uiteraard een hot topic in China en de general manager van TVB heeft daar een zeer uitgesproken mening over. Piraterij is niet te stoppen en je moet ervan uit gaan dat de wet je niet kan helpen als content owner. Piraten zijn slim, zij waren de eersten om naar nieuwe compressietechnieken te zoeken. Je moet piraten zien als concurrenten die je moet verslaan door het makkelijker en leuker te maken voor je kijkers om je programma’s te vinden en bekijken. “Beat them by doing a better job.”

Zoals je merkt was ik behoorlijk enthousiast over dit gesprek, net als mijn reisgenoten. We moesten echter hollen naar de volgende afspraak. In ieder geval heb ik hier meer dan genoeg input en bevestiging gehad. De richtingen waarin wij zelf met Yelo en digitale tv evolueren, lijkt de juiste te zijn. Ik blijf ervan overtuigd dat we samen op onze kleine Vlaamse markt met de lokale zenders nog leuke dingen kunnen doen. Als zo’n dominante partij durft te vernieuwen, dan moet dat in Vlaanderen ook lukken.

Advertenties

Eén reactie to “TVB, een dominante TV-speler en toch zeer innovatief”

  1. Rocky 06/06/2012 bij 16:23 #

    Ja maar het tv-publiek van Hong Kong is Vlaanderen niet. Ze zijn veel kapitaalkrachtiger (lees: om de maand een nieuwe smartphone) en gewend om op een klein scherm video’s te bekijken. Dat zie ik hier in België niet snel gebeuren, en zeker bij de nuchtere Vlaming niet. Trouwens, Internet, TV & mobile is hier nog altijd veel te duur in vergelijking met China.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: