Ondergedompeld in video

23 Mrt

Bij het bezoek aan de Run Run Shaw University kregen we iets helemaal anders te zien. Professor Jeffrey Shaw, op het eerste zicht een karikatuur van een fundamenteel communicatieresearcher, doet onder andere onderzoek naar wat er gebeurt als je mensen helemaal onderdompelt in video. Hij bestudeert ook hoe je dat best doet, en met welke technieken. Daarbij toonde hij eerst een aantal experimenten zoals het T_visionarium, een 360 graden video-opstelling. Het is wat hoogdraverigere kunst, waarin de kijker helemaal wordt ondergedompeld. De jetlag en vermoeidheid van de reis begon in de donkere zaal toe te slaan, tot hij ons wakker schudde met een aantal prototypes die veel praktischer waren.

Zo had hij een opstelling gemaakt met projectoren en een halve bol als scherm waarin je een kijker midden in kunt plaatsen en hem midden in de beelden laten zitten (met eigenlijk traditionele beelden). Technisch vandaag perfect mogelijk en een aparte “immersive experience” en dat willen we toch als kijker, daarvoor gaan we toch naar een 3D cinema ook?

Helemaal spectaculair werd het toen het project van de grotten van Dun Huang in de Gobi woestijn in China werd uitlegd. Het gaat om een wereldwonder. In honderden grotten werden meer dan 1000 jaar lang Boeddistische muurschilderingen gemaakt. Door de vele bezoeken degraderen die. Ondertussen zijn van elke grot ultrahoge resolutie foto’s genomen. Professor Jeffreys creëert daarmee nu een 360 graden video opstelling waar je interactief elke grot mee kunt ontdekken, inclusief animaties enzovoort.  Een echt onwaarschijnlijke toepassing van beeldtechnologie waarmee je deze culturele parels beter kunt ontdekken en voelen dan in het echt.  En het laat toe deze kunstschatten te beschermen.

Dit was even weg uit de televisie omgeving, maar toonde de absolute kracht van video en het bespeelt een stukje van de toekomst. We willen graag in beelden opgaan, “immersive tv”, en daar gaan we nog wel een aantal dingen in zien, zij het in een verdere toekomst (zoals 3D zonder brilletje).

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: