Traditionele mediabedrijven: linear TV is here to stay

22 Mrt

News Corporation is zo’n grote internationale mediagroep die zijn Aziatisch hoofdkwartier in Hong Kong heeft gevestigd. Enkele honderden zenders worden van hier uitgespeeld (onder andere de Fox zenders zoals National geographic).

Hier wordt duidelijk dat Azië zeer divers is. Hong Kong, Korea, Japan en Singapore zijn sterk ontwikkeld (onder andere op breedband) maar in andere landen moet lineaire traditionele tv nog sterk groeien en is er van innovatie geen sprake. De toekomst is lineair daar, op een app’je links en rechts na. Er is gewoon geen breedbandinfrastructuur om nieuwe dingen te ondersteunen.

Wellicht een van de grootste zendergroepen in de regio, en ze gaan nog een hele tijd voor rechttoe rechtaan lineaire tv.

Op het hoofdkwartier van Turner wordt dit deels bevestigd, al zijn zij zeer gericht wél met innovatie en een multiplatformstrategie bezig, uiteraard met de gekende CNN en Cartoon videoportals online en mobiel, games, etc.  Live streaming is voor hen zeer interessant want dat trekt ‘eyeballs’. Vanwege hun sterke kabelbanden doen ze dat echter alleen evenementieel of in een gecontroleerde omgeving met een operator.

Turner verraste ons, als multinational, met een zeer gerichte aanpak markt per markt, met een zeer doorgedreven analyse van de mogelijkheden en behoeftes. Er is bijvoorbeeld geen internationale Youtube deal. Dat bekijken ze land per land. Een videorijke app ‘CNN go’ geeft buitengewone lokale travel info over en in een tiental Aziatische steden. Dit is een lokaal product waar ondertussen een lineair programma uit is gegroeid.

Toekomstige trends waar zij mee bezig zijn of zien :

  • Verdere evolutie van content everywhere, zowel lineair als on demand. Zij proberen, in de markten waar mogelijk met hun grote merken op zoveel mogelijk platformen aanwezig te zijn, om zo op nieuwe manieren advertenties te kunnen presenteren voor gebruikers en adverteerders.
  • Automatic content detection. Door in het audiosignaal triggers toe te voegen kan men een mobiele applicatie synchroniseren met het programma en op die manier extra interactiviteit toevoegen, sterk gerelateerd aan de content van het programma. De verwachtingen zijn hooggespannen niet alleen in termen van gebruikerservaring, maar ook in termen van mogelijkheden met advertenties en de targetting ervan. De eerste grote tests zijn in de US uitgevoerd en worden nu verder uitgerold in sommige Aziatische markten die sterk in mobiel zijn.
  • Pause and watch further on another device. Typisch voor markten zoals Hong Kong : mensen zijn lang onderweg van hun werk, komen thuis en willen de aflevering van hun favoriete serie verder kijken op een iets groter scherm. Een behoefte die bij ons wellicht minder sterk is, maar hier zeer relevant.

Samengevat, Azië is duidelijk zeer divers, met maar enkele zeer ontwikkelde markten, een boomend China en voor de rest markten die nog jaren de traditionele televisie route zullen bewandelen. Turner verwacht echter dat in snel groeiende (breedband) markten misschien de evolutie een stapje overslaat. Wellicht slaan ze daar de stap van een traditioneel televisietoestel in de kamer over, en wordt televisie (of moeten we het gewoon video noemen?) direct een multiplatform / ‘alle schermen’-ervaring.

En weerom vonden we enkele illustraties hoe sociologie een belangrijk inzicht geeft in wat belangrijk is voor consumenten. Die oefening moeten we bij ons ook eens maken.

Advertenties

2 Reacties to “Traditionele mediabedrijven: linear TV is here to stay”

  1. Patrick Feyen 23/03/2012 bij 07:31 #

    Interessante blog, keep up the good work!

  2. Jonas 10/04/2012 bij 19:51 #

    Lineaire TV-bedrijven die beweren dat lineaire TV “Here to stay” is, is net hetzelfde als Kodak die beweert dat “Filmrolletjes here to stay” waren.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: