Breedband walhalla en pendelen bepalen consumentengedrag

22 Mrt

Hong Kong is echt het breedbandinternet walhalla. Op iets meer dan 1100 km² (België is 30 keer groter) wonen 7,1 miljoen mensen, zo’n 2,35 miljoen huishoudens. 85% daarvan heeft vast breedband in huis, meestal fiber (500 Mbps tot 1Gbps), aan €15-20 per maand. Fiber-to-the-home is hier economisch haalbaar, op deze kleine oppervlakte met enorme hoogbouw.

Overal staan enorme woonwolkenkrabbers met piepkleine appartementjes. Er wordt dus veel buiten geleefd. Voeg daarbij dat er veel en lang moet gependeld worden naar het werk in het centrum en je krijgt een verklaring waarom mobiele videotoepassingen zo populair zijn hier. Er zijn dubbel zoveel mobiele abonnementen in Hong Kong dan het aantal inwoners.

Mobiel is zelfs té populair. De regering wil ingrijpen. Wie meer dan 5 Gb per maand gebruikt zal binnenkort ingeperkt worden. Vandaag staan er geen limieten op het €5-15 abonnement dat toegang tot 4G geeft (bij Hutchison tot 42Mbps speed).

Geen wonder dat in deze context vooral mobiele videosites en apps zeer populair zijn. Dat wordt ook bevestigd door Turner : de infrastructuur en het pendelgedrag bepalen in hoge mate het succes van mobiele videotoepassingen.

Zeer interessant om te zien hoe infrastructuur en sociologie de consumentenvraag bepaalt. Benieuwd hoe dat uitdraait bij ons, met andere infrastructuur en marktdynamiek.

Ook zeer interessant om te zien dat de grootste operator Hutchison (ook in Europa actief) zich volledig focust op het netwerk en daarin vernieuwt. Toepassingen en dergelijke worden aan de zenders overgelaten. They concentrate on the pipe, ter land en ter lucht.  Een heel andere strategie dan de onze.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: