DAG 1: Start de reis met de conclusie?

21 Mrt

Dag 1 van de trip start met een presentatie die misschien wel eens de conclusies van onze reis zou kunnen bevatten. Pushkar Sane, een Indische consultant, professor en incubator van start-ups (zie www.convergination.com) is een begenadigd en een beetje uitdagende spreker. Hij geeft op korte tijd een overzicht van waar hij denkt dat de toekomst van tv, of beter video, naar toe zal gaan. We gaan immers duidelijk ver weg van traditionele tv. De man is een spraakwaterval, dus samenvatten is moeilijk. Een paar van zijn ideeën:

Wat gebeurt er aan consumentenzijde?
Consumenten gaan zich verder als god gedragen, ze hebben de controle en willen zich geen vragen stellen over technologie. De consument verwacht alsmaar meer dat hij echt kan kijken wat hij wil, wanneer hij wil, op het device dat hij wil. Technologie-barrières moeten daarbij weggewerkt worden, niet alleen bij het overgaan naar andere toestellen, maar ook in de tijd. Hij wil zich geen vragen stellen als hij dezelfde video op een ander apparaat wil bekijken, maar ook wanneer hij overstapt naar een nieuw toestel. Elke service provider die dit soort barrières voor de consument kan wegwerken is een winnaar.

Volgens Pushkar is er geen toekomst voor televisie zonder mobiel. Dit is grotendeels ingegeven door de fenomenale infrastructuur in Hongkong. 4G is uitgerold, en gemiddeld heeft elke inwoner van Hong Kong 2 mobiele abonnementen, waaronder een data-abonnement met onbeperkt downloaden voor ongeveer €15 (daarover later meer).  Er wordt dus overal video gestreamd, vooral onderweg. En mensen zijn hier veel onderweg, ze willen niet in hun kleine appartementjes zitten (7 miljoen mensen op 1000 km²), maar leven op straat.

We zitten in een constante migratie als consument en het tempo stijgt. We wisselen steeds sneller van toestel en toepassingen. Yahoo was nog niet zo heel lang geleden de online place to be. Dan kwam Google, en nu zitten we op Facebook. Twitter is nog niet hot en we zitten al op Pinterest.

Over jongeren is hij duidelijk: zij zijn niet gewoon om te betalen voor content, zij investeren hun zakgeld eerder aan technologie en toestellen om de content te ontsluiten.  Een uitdaging dus voor elk content business model. Het ziet ernaar uit dat reclame een nog belangrijkere financieringsbron wordt voor content, alleszins voor deze generatie.

Technologie
Always bèta and always on.  Dat ongeveer alles online gaat, tot de frigo toe, dat hadden we al door, maar Pushkar maakte ons er attent op dat we eigenlijk de laatste tijd als consument continu aan het bèta-testen zijn. We accepteren bugs en nieuwe software releases, omdat we zo snel de nieuwigheden willen. Ontwikkelaars die zoeken naar het perfecte product verliezen kostbare tijd. Producten moeten voortdurend vernieuwd worden in korte cycli, iets wat wij ook al leerden met Yelo  en moeten doortrekken. We doen er beter aan om op een continue basis kleine vernieuwingen te brengen.

Fat servers, thin devices: niets nieuws, maar nog maar eens bevestigd. Toestellen dienen om centraal beheerde data en services te onsluiten. Deze kreet horen we al een tijdje, maar krijgt een iets meer reële en krachtige dimensie in een omgeving waar mobiel internet zo breed beschikbaar is. Voor ons alleen maar goed nieuws, want goede netwerken zijn in deze evolutie vitaal.

Surface and touch. Elk oppervlak wordt potentieel een scherm en is dus ook potentieel klaar voor video (want het wordt moeilijk om over tv te blijven spreken). Ik heb met mijn reisgenoten het intern reeds enkele malen verspreide filmpje van Corning glass getoond.

Die getoonde toekomst blijkt zeer kortbij en ‘tastbaar’. De iPad was maar de eerste stap in aanraakschermen. We hebben hier bartafels gezien waarop je met een aanraakscherm je bestelling kon plaatsen.

Wat betekent dat voor de contentzijde?
Tangled and cluttered. Kijk naar je eigen folderstructuur op je harde schijf. Wij dumpen alles wel ergens, niet altijd even goed georganiseerd. Zoekfunctionaliteit en middelen om je content te organiseren (in de cloud dan nog) worden extreem belangrijk.

Vermits de mobiele verwachtingen naar content alleen maar groeien (content moet dus allereerst mobiel beschikbaar zijn) en we steeds sneller content hoppen, wordt short form content alsmaar belangrijker. “give me the scenes that matter”.

Over piraterij hebben ze hier, dichtbij het piratenmekka, een aparte visie. Allereerst, als je gepirateerd wordt, betekent dat dat je succesvol bent.  Om het succes van programma’s te meten zijn de traditionele meetmethodes ondertussen achterhaald. Het aantal links naar gepirateerde versies van je content zijn de graadmeter van je succes. Piraterij gaat niet weg, het komt er op aan betere service te leveren, er voor te zorgen dat je content makkelijk beschikbaar is op alle devices, dat barrières weggewerkt worden en vooral ook dat timingsverschillen worden weggewerkt. Breng programma’s snel naar de markt (vooral relevant voor Amerikaanse series, denk aan ons Fresh from the U.S. initiatief).

Kortom, een zeer inspirerende start, die veel van de ideeën waarmee we bezig zijn bevestigt, dat geeft een comfortabel gevoel. Deze start geeft ons echter ook de indruk dat de snelheid en kracht waarmee een en ander op ons af zal komen wellicht nog onderschat wordt.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: