DAG 0: Hello Hong Kong

20 Mrt

Ik arriveer in Hong Kong samen met een groep Belgische en vooral Nederlandse professionals uit de mediasector. Samen hebben we één doel: op een week tijd proberen kijken in de kristallen bol van de toekomst van televisie. Eerst in Hong Kong, later deze week in Seoul, Zuid-Korea.

De groep waarmee ik reis is zeer divers: operatoren, traditionele uitgevers, programmaproducenten en zenders: elke mediasector is wel door iemand vertegenwoordigd. Dit levert op zich reeds interessante discussies over het onderwerp op, want we zijn het per definitie niet over alles eens.

In Hong Kong zitten veel nieuwe technologiebedrijven bij elkaar, in consumentenmarkten die groeien en die vooral zeer mobiel zijn, maar ook in een omgeving waar piraterij geen vies woord is. Een vibrerende omgeving is het zeker en vast.

Mijn eerste dag was vooral besteed aan bijkomen van de lange reis (en korte nacht) en het ontdekken van Hong Kong, een fascinerende stad. Hypermodern, maar met traditionele accenten. Heel service-minded in alle opzichten. In alles merk je een extreme klantenfocus, niet alleen bij de commerciële bedrijven maar ook in de opbouw van de stad, het openbaar vervoer,… Inspirerend.

Het wordt al snel duidelijk waarom deze markten zo mobile-minded zijn. Er is weinig plaats, mensen wonen in zeer hoge hoogbouw en kleine appartementen. Het leven speelt zich af op straat, en daarom is ook het entertainment zeer mobiel. Dat belooft voor de volgende dagen. Als tv ergens mobiel wordt, is het hier wel.

Eén reactie to “DAG 0: Hello Hong Kong”

  1. iVancolen 21/03/2012 bij 06:57 #

    Ik ben enorm benieuwd naar de toekomst van Tv en naar het vervolg van je reis.
    De extreme klantenfocus had ik niet verwacht in die landen, integendeel, ik vraag me ook af wat zij anders/meer doen.

    Het lijkt me leuk om meer te weten te komen over de gebruikte technologie in die landen(LTE/4G/H/), alsook hun visie op tv van de toekomst.

    Ik wens je een goede en vooral een veilige reis en ben benieuwd naar het vervolg !

    iVancolen

Geef een reactie

